lördag 25 juni 2022

Skyddsrum nr 2

Skyddsrum nr 2 är inte den första boken jag läser av de två kända barnboksförfattarna Dan Höjer och Lotta Höjer, men det var ett rätt bra tag sedan jag senast läste något av dem. Detta är en fristående bok även om titeln kan antyda något annat.

Agnes bor i ett gammalt lägenhetshus som till ytan ser ut som vilket gammalt lägenhetshus som helst, men något vanligt lägenhetshus är det sannerligen inte. En dag börjar det lukta fruktansvärt illa i Agnes lägenhet och från kranen kommer inte dricksvatten, utan en svart äcklig vätska. Tjocka rötter börjar växa från väggar, golv och tak, grannarna beter sig underligt och ingen verkar första vad som håller på att hända förutom de båda kompisarna Agnes och Miranda som bestämmer sig för att gå till botten med- och lösa mysteriet.

Jag tyckte boken var rätt spännande. Man kastas rätt omgående in i handlingen. Boken är lättläst med rätt lite text vardera på de cirka 120 sidor boken innehåller. Den går snabbt att plöja igenom om man rycks med i handlingen och vill följa Agnes och Mirandas äventyr. Själv tog jag mig igenom den på lite drygt en timme.


//Felix

Titel: Skyddsrum nr 2
Författare: Dan Höjer & Lotta Höjer
Förlag: Opal
Utgivningsår: 2022
Läsålder: 9-12 år


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar