söndag 13 december 2020

Ett litet steg på vägen

Min favoritgenre är Feelgood, och gärna svensk sådan. Sedan jag gick med i gruppen Feelgoodfredag på Facebook har jag fått otroligt många bra boktips varav Jenny Fagerlunds Ett litet steg på vägen är ett. 

Stella arbetar som koordinator på en reseförmedling. Hon är ensamstående mamma till Felix som är 7 år. Egentligen trivs hon rätt bra med tillvaron. Men så plötsligt signalerar skolan att Felix har problem och att han har varit inblandad i flera olika situationer. I samband med detta tar företaget som Stella arbetar på hjälp av Joel som är konsult och som ska effektivisera företaget. Stellas tjänst görs om och plötsligt måste hon börja resa i arbetet, vilket ju absolut inte är problemfritt som ensamstående. Första uppdraget blir att resa till ett högfjällshotell i Fröliden. Stellas första tanke är att tacka nej men efter ännu en händelse på Felix skola bestämmer hon sig - hon reser till fjällen och tar Felix med sig. Kanske är detta exakt den paus som de behöver... 

Otroligt bra bok! Något av det bästa jag har läst i år faktiskt. En riktig sträckläsningsbok som jag läste ut på väldigt kort tid. Det är som sagt det första jag läser av Jenny Fagerlund och redan efter bara några kapitel så var jag inne på bibliotekets hemsida och reserverade flera av hennes andra böcker också. Hoppas att kön rasslar på lite snabbt! Hade jag fått önska så hade jag sagt att jag önskar mig en uppföljare. För på nåt sätt känner jag mig inte färdig med Stella, Felix och de andra karaktärerna i boken. Bär de fortfarande med mig i tankarna. 

//Therese

Titel: En liten bit på vägen
Författare: Jenny Fagerlund
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar