fredag 4 december 2020

Hålsjön

Maria Engstrands Hålsjön ville jag läsa efter att bibliotekarien på vårt lokala bibliotek varit och hållit bokprat i min klass. Nu är boken utläst! Den var lite seg i början, men sedan gick den inte att släppa.

En sak är säker: våra föräldrar hade aldrig skickat dit oss om de hade vetat vad som fanns i sjön. Även om de satte sig själva först den sommaren hade de ingen avsikt att riskera oss. De visste inget. Vad gäller annat är mitt minne mera osäkert...
John och lillebror Martin har blivit skickade till sin mormor ute på landet för att deras föräldrar har åkt på semester. Hos deras mormor bor också Julia och Nova. Mormors andra barnbarn. En dag lyckas John, Martin och Julia håva upp en stor svart gegga från bottnen i sjön intill. Stora Hålsjön. Natten efter blir mormor sjuk och behöver åka in till sjukhuset. För att hålla barnvakt kommer därför mormors kompis Lars-Åke. En väldigt skum typ. Men detta är bara början. Vad är egentligen den svarta geggan för något? Och hur kommer det sig att det åskar varje dag? Och varför byter Martin och Nova helt plötsligt karaktärer? Vad är det för ljus som kommer från sjön om nätterna? Och vad hände egentligen med reportern som försvann vid sjön för flera år sedan?

Boken tyckte jag var väldigt seg till en början, men jag kom in i den efter ett tag och då var det svårt att lägga den åt sidan. I slutet tar boken många oväntade vändningar. Då går den bara inte att släppa! Boken är hyfsat lättläst med ca 200 sidor.

//Felix

Titel: Hålsjön
Författare: Maria Engstrand
Förlag: Opal
Utgivningsår: 2019
Läsålder: 12-15 år


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar