lördag 14 november 2020

Badhytten

Under flera år har jag sneglat på böckerna i serien Morden i Falsterbo. Jag har tyckt så mycket om deras omslag så ögonen har liksom alltid fastnat på dem. Förra sommaren var vi i Falsterbo och besökte faktiskt badhytten som syns på bokens framsida. Ändå har det dröjt ända tills nu innan jag börjat med serien. Badhytten är den första boken i serien av författarparet Christina Olséni och Micke Hansen. 

Boken tar sin början en tidig morgon när pensionärsvännerna Egon och Ragnar är på golfbanan och tjuvspelar tillsammans med vännerna Märta och Elisabeth. I bunkern på hål nummer två gör de en fasansfull upptäckt. Golfklubbens ordförande Sven Silfverstolpe ligger död i sanden. Panik och förvirring utbryter och vännerna gör vad de kan för att försöka dölja sin eventuella inblandning. Det är dock inte riktigt så enkelt som det först verkade... Vi möter också poliserna Lisa och Mårten samt den utbrända åklagaren Fredrik som också är brorson till Egon.

Det här är roligt, skruvat och otroligt lättsamt. Trots sina drygt 360 sidor går det snabbt att ta sig från pärm till pärm. Jag är riktigt förtjust i flera av karaktärerna så jag hoppas att jag får återse de även i kommande böcker. Jag har redan reserverat den andra boken i serien på biblioteket! 

//Therese 

Titel: Badhytten
Författare: Olséni & Hansen
Förlag: Historiska Media
Utgivningsår: 2015



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar