lördag 21 november 2020

Kartongslottet

Vår bibliotekarie i skolan var och höll bokprat i min klass och pratade då om boken Kartongslottet . Detta var för säkert ett år sedan. Sedan dess har denna boken stått på min önskelista. Författaren Allayne L Webster var också helt okänd för mig.

Elvaårige Jorge bor i ett migrantläger utanför Paris. Jorge kommer ursprungligen från Rumänien, men han lämnade sin familj och följde med en man till Paris som lovade honom ett jobb. Istället tvingas Jorge och andra barn i samma läger att stjäla från turister på Paris gator. Jorge hatar det, men han vet mycket väl vad som händer om man inte lyder. Jorge drömmer om att bli kock. En dröm som verkar nästan omöjlig, för vem tänker på honom? Men en dag träffar Jorge kocken Sticky Ricky. En kock som verkar bry sig om Jorge. Kan han hjälpa Jorge och de andra barnen på lägret?

En bok som jag gillade. Den kan upplevas lite seg i början då det händer samma saker varje dag om och om igen, men över det stora hela en bok som jag gillade.

//Felix

Titel: Kartongslottet
Författare: Allayne L Webster
Förlag: B. Wahlströms
Utgivningsår: 2018
Läsålder: 9-12 år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar