fredag 8 januari 2021

Helgfrågan v1


Nytt år och dags för nya tag i läsningen och bokbloggandet! I årets första Helgfråga undrar Mia om vi är med i några speciella Läsutmaningar under 2021. 

Jag har inte direkt bestämt mig för någon specifik utmaning men tänkte i alla fall hänga på Feelgoodfredags utmaning på Facebook med en lista där man ska pricka in nedanstående saker genom att läsa feelgood, mysdeckare eller romance. 

1. En bok av en för dig lokal författare
2. En bok där huvudpersonen är 60+
3. En bok som publicerats samma månad som du fyller år
4. En bok som är en ”snackis”, alla pratar om den
5. En bok som innehåller en resa
6. En bok du valt på grund av omslaget
7. En bok som innehåller ett mord (mysdeckare)
8. En bok som vi läser i vår bokcirkel i Feelgoodfredag
9. En bok med blått omslag
10. En bok med ordet bok i titeln
11. En bok som utspelar sig under 1900-talets första hälft
12. En bok med en ätbar titel
13. En bok som passar för en dag på stranden eller liggande i hängmattan
14. En bok där titeln innehåller en siffra
15. En bok med ordet ”snö”, ”jul” eller ”vinter” i titeln
16. En bok som inleds med en prolog
17. En bok du sett någon läsa i en tv-serie eller en film
18. En bok som innehåller ett ämne eller yrkesområde som är nytt för dig
19. En bok som du blivit tipsad om att läsa
20. En bok skriven av en debutant
21. En bok som fick dig att skratta och må bra – en riktig ”feel good”
22. En bok med ett djur på omslaget
23. ”Läs det du har” – läs en bok du redan har i bokhyllan men som du ännu inte läst
24. En bok som utgår från en kärlekshistoria (romance)
25. En bok du sträckläste och knappt kunde lägga ifrån dig
26. En bok du lånad av en vän
27. En bok som passar när regnet smattrar utanför rutan och du kryper upp i läsfåtöljen med något varmt
28. En bok du valde för att titeln fångade din uppmärksamhet
29. En favorit i repris, läs om en gammal favoritfeelgood och tipsa om den i gruppen
30. En bok med en titel som innehåller ett bär, en blomma eller en väx

I övrigt har jag nog inget speciellt på agendan! Tipsa mig gärna om böcker som kan passa in i listan och om andra intressanta utmaningar som kan passa! 


5 kommentarer:

  1. Det blir att läsa mycket feelgood då förstår jag :)

    SvaraRadera
  2. Den utmaningen hade jag missat :-)

    SvaraRadera
  3. Har inte heller sett den utmaningen, men det blir inte så mycket mys för min del; det är Mma Ramotswe jag läser när jag har mysbehov. Dash och Lilys utmaningsbok tyckte jag var väldigt mysig, förstås, men jag vet inte om den skulle räknas som feelgood. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Feelgood är en genre jag alls inte fastnat för. Tur att det finns många olika genrer att välja bland. :)

    SvaraRadera
  5. Den utmaningen har jag också sett, verkar kul.

    SvaraRadera