tisdag 15 september 2020

Sweet Home Dalarna

Sweet Home Dalarna som är skriven av Karin Janson blev jag nyfiken på efter att ha läst om den på flera bokbloggar. En dag efter jobbet när jag besökte det närliggande biblioteket så stod den bara där, mitt på hyllan för nyheter och lästips. Såklart fick den följa med hem i väskan. 

I boken möter vi Madde som hyr en liten stuga på en gård i Dalarna. Gården ägs av hennes expojkväns föräldrar. Madde är singel och arbetar som hovslagarlärling. På fritiden ses hon ibland med bästa kompisen Klara men också med expojkvännen Jonte som hon fortfarande ligger med när tristessen och saknaden blir för stor. Livet går sin vardagliga trygga lunk. Plötsligt en dag korsas hennes väg av Niklas, en blond Stockholmare som vikarierar som brevbärare i byn. Sakta men säkert uppstår kärlek och trots att de är ganska olika så faller Madde handlöst. Men så tar sommaren slut och Niklas måste tillbaka till Stockholm... Men är Madde verkligen beredd att ge upp allt hon har för att följa med Niklas till storstaden? 

Så fantastiskt glad att jag hittade den här godbiten. Jag tyckte väldigt mycket om den. Den är mysig och lite småtrevlig men också allvarlig med ett fint budskap om rötter och familj. Att den dessutom handlar lite om hästar är också ett plus eftersom det är ett annat stort intresse för mig.
Jag läste och läste och nu när boken är slut tänker jag fortfarande på Madde. Kan komma på mig själv med att fundera på hur hon har det. 
Visst är bokomslaget också väldigt fint!? 
Jag hoppas att det kommer fler böcker av denna författare. Jag tror faktiskt att svensk feelgood är en ny favoritgenre. Tipsa mig gärna om fler liknande böcker! 


//Therese

Titel: Sweet Home Dalarna
Författare: Karin Janson
Förlag: Printz
Utgivningsår: 2020

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar