onsdag 30 september 2020

Bakom din rygg

Sofie Sarenbrant är ju knappast någon obekant författare för någon men faktum är att jag inte läst någon av hennes böcker om Emma Sköld. Inte ännu i alla fall. Däremot har jag läst några av hennes andra spänningsromaner. Vid ett biblioteksbesök på den lilla biblioteksfilialen i närheten av mitt arbeta fick jag syn på Bakom din rygg i hyllan och den fick genast följa med hem. Gillade både framsidan och baksidetexten. 

Salong De Luca är den mest framgångsrika och fashionabla frisörsalongen i hela stan. Salongen ägs av Stefano och Jenny är anställd. När boken börjar har precis Angelina blivit anställd på salongen. Stefano tycks bara ha ögon för henne och Jennys kunder byter en efter en till Angelina. Svartsjukan och hatet växer och Jenny bestämmer sig för att ta reda på mer om den hemlighetsfulla Angelina. Vem är hon egentligen? I samma veva hittas en av salongens kunder brutalt mördad och strax där efter sker ännu ett mord. Finns det någon koppling? 

Det här var väldigt väldigt bra! För det första gillar jag att boken utspelar sig på en frisörsalong, ganska originellt ändå. Det är också lite annorlunda att det är just personerna på salongen vi får följa i handlingen och inte poliserna som ska utreda morden. 
Boken är faktiskt en riktig bladvändare. Kanske för att kapitlen är korta och perspektiven hela tiden ändras mellan huvudpersonerna. Man får hela tiden känslan av att man måste läsa mer och mer. Boken kom 2017 och är den första boken i en tänkt trilogi kan man läsa. Men fortfarande har ingen fortsättning kommit och efter det ganska mystiska slutet har jag lite svårt att föreställa mig en fortsättning. Jag får väl hålla tillgodo med böckerna om Emma Sköld sålänge! 

//Therese 


Titel: Bakom din rygg
Författare: Sofie Sarenbrant
Förlag: Bookmark Förlag
Utgivningsår: 2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar