söndag 23 augusti 2020

Feber

Johan Brännströms deckardebut Feber  som kom ut tidigare i år hittade jag lite av en slump när jag kikade in på bibliotekets sida för nya E-böcker. Tyckte att den verkade spännande och det hade jag verkligen rätt i! Mycket spännande tema med barn och internet.

FeberMikaela är ensamstående mamma till Vanja som är 12 år. Vanjas pappa finns inte med i bilden längre och de har inte träffats sedan Vanja kom till världen. En dag vaknar Vanja med hög feber och halsont. Det visar sig att hon har fått scharlakansfeber och måste vara hemma från skolan. Mikaela som arbetar som journalist har svårt att vara hemma och Vanja får klara sig själv några dagar. Men så plötsligt försvinner Vanja spårlöst. Mobilen är avstängd och Vanja är onåbar. Polisen har först ingenting att gå på men spåren pekar allt tydligare mot Darknet - den mörkaste platsen man kan tänka sig och Vanjas pappa kommer att få en mycket viktig roll i utredningen...

Alltså, det här var så himla bra! Jag var rätt tagen efter att jag läst sista sidorna i boken. Den väckte ganska mycket känslor. Jag är själv mamma till en 12-åring och kan bara tänka mig skräcken om detta skulle hända mig. Boken är snabbläst och den är svår att lägga ifrån sig. Tempot är ganska högt och hela historien utspelar sig under lite drygt en vecka. Utan att spoila för mycket är Vanjas pappa en person som väcker ambivalenta känslor. Först tycker jag sjukt illa om honom men ju längre historien går blir känslorna på något sätt annorlunda och i slutet fick han mig till och med att fälla en tår. Så otroligt skickligt av författaren att lyckas med detta. Jag är sjukt nyfiken på om det kommer fler böcker av denna författare. Hoppas det!

//Therese


Titel: Feber
Författare: Johan Brännström
Förlag: Ordfront
Utgivningsår: 2020

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar