måndag 3 augusti 2020

Harry Potter och De Vises Sten

Harry Potter och De vises sten (inbunden)

Då var det dags för mig att göra mitt första inlägg på den här bokbloggen! Jag har läst ut J. K Rowlings Harry Potter och De Vises Sten. Som alla säkert redan vet så är detta den första delen i serien om Harry Potter.

Föräldralöse Harry Potter bor hos sina elaka styvföräldrar och deras vidrige son Dudley. Harry är inte direkt omtyckt av styvföräldrarna, därför få han bo i deras gamla städskrubb under trappan. Harry har inga känningar eller kompisar å just därför blir han väldigt fundersam när han plötsligt får ett brev.
När Harrys styvpappa Mr. Dursley får syn på brevet så kastar han direkt in det i den tända kaminen. Det är något Mr. Dursley vill att Harry inte ska veta om. Några dagar efter brevet kommer det stora svärmar av ugglor till den lilla staden där familjen Dursley bor. Samtidigt som det kommer fler och fler brev börjar Harry misstänka att någon vill honom något...

Det tog ett tag för mig att komma in i bokens handling men när jag väl hade gjort det så gick det inte att sluta läsa. Den var lite seg i början och vissa delar var rätt så händelsefattiga och boken kändes lite utdragen och kanske i ärlighetens namn inte behövt vara så lång men jag kommer i vilket fall som helst att läsa fortsättningen på denna spännande serie!

//Felix

Titel: Harry Potter och De Vises Sten
Författare: J.K. Rowling
Förlag: Rabèn & Sjögren
Utgivningsår: 1999
Läsålder: 10+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar