söndag 23 augusti 2020

Smakbit på en söndag

Smakebit på søndag

Idag är det söndag och återigen dags för en smakbit. Nedan följer ett litet stycke från Där kräftorna sjunger av Delia Owens som jag inhandlade nu under semestern.

Där kräftorna sjunger (inbunden)"Den där sommaren när hon lärde sig läsa styrde hon en dag båten mot Jumpin¨s som sa: Det är något du borde veta Kya. Några män har snokat omkring här. Frågat om dig.
Hon såg honom rakt i ögonen istället för att vika undan med blicken som hon brukade. 

Vilka då? Vad ville de?
Tror dom var från socialen. De fråga´ allt möjligt. Om din pappa fortfarande är hos dej, var du har din mamma, om du går i skolan nu i höst. Och när du kommer hit. Det var de väldigt intresserade av, när du brukar komma hit. 

Vad sa du till dom, Jumpin´? 
Jo, jag gjorde mitt bästa för att hjälpa dej. Sa att din pappa mår fint, att han bara är ute och fiskar. Han skrattade, kastade huvudet bakåt. 
Sen sa jag att jag aldrig vet när du kommer med båten. Du ska inte oroa dig för nåt, miss Kya. Jag ska samla ihop några vänner och jaga ut de i bushen om dom kommer tillbaka."



Vill du kika på fler smakbitar så finns de denna veckan hos Astrid Terese. 


//Therese

11 kommentarer:

  1. Den har ju synts en del de senaste månaderna. Har inte känt mig lockad av den. Än.

    SvaraRadera
  2. Älskade denna bok, läste den på engelska innan den var ett dugg omtalad. Nu ska den väl bli film också kan jag tro. Hoppas du njuter av läsningen, tack för påminnelsen och smakbiten

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten! Lustig titel, konstigt ställe, låter lite som fantasy. ;)

    SvaraRadera
  4. Tack för smakebiten, den har jag tänkt läsa.

    SvaraRadera
  5. Den tyckte jag om. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  6. Den här boken är ju väldigt omtalad. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. tyckte mycket om den här boken. tack för smakebit och påminnelse!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten! Jag läste boken på engelska och älskade den.

    SvaraRadera
  9. Lyssnat på den här, blev inte lika förtjust i den som jag hoppats, tror jag hade för höga förväntningar då den hyllats så mycket. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Karakterene ga meg en Dickens-følelse og det er ikke ille. Takk for smakebiten og håper du har en god start på uken.

    SvaraRadera