söndag 2 augusti 2020

Går genom vatten, går genom eld

Går genom vatten, går genom eld
är Christian Unges första bok i Teklaserien och för mig är detta det första som jag läser av honom.

Går genom vatten, går genom eldTekla är akutläkare och arbetar på Nobelsjukhuset i Stockholm. Hon är tuff och våghalsig men bär också på många hemligheter.
En stor explosion sker i ett höghus i Stockholm och många blir svårt skadade. Tekla räddar livet på en svårt brännskadad man. Men vem är han? Är det någon som Tekla tidigare mött? Är det en terrorist? Eller är han bara ett oskyldigt offer? Hela sjukhusledningen, polisen men också kriminella nätverk blir påverkade av vad som händer.

Då jag själv arbetar som sjuksköterska har jag en viss förkärlek till böcker som utspelar sig i just den här miljön så efter att ha fastnat för baksidetexten på den här boken så hade jag förmodligen rätt högt ställda förväntningar. Tyvärr blev jag stundtals lite besviken. Jag upplever bokens handling som ganska spretig och emellanåt har jag lite svårt att hänga med. Avsnitten med Tekla är de delar av boken jag gillar allra mest och henne är jag trots allt mer nyfiken på. Därför kommer jag säkerligen även läsa nästa bok i serien när jag får möjlighet.

//Therese

Titel: Går genom vatten, går genom eld
Författare: Christian Unge
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar