lördag 24 oktober 2020

Ett oväntat arv

För ett tag sedan gick jag med i gruppen Feelgoodfredag på Facebook. Gruppen drivs av Sofia Ymén och är en fantastisk grupp för alla som älskar Feelgood. Jag har nu läst boken Ett oväntat arv som är den första boken jag läser av henne. 

Madeleine Fors föräldrar omkommer tragiskt i en bilolycka och hon och hennes bror får ta över hästgården i Kungsbacka. Gården har vandrat genom släkten i flera generationer och det kommer att krävas mycket för att få gården att gå runt igen. Madeleines bror Erik tävlar i hästhoppning och är inte så engagerad i gården som han kanske borde och Madeleine har svårt att få vardagen att gå ihop. I hovslagaren Henrik finner Madeleine stöd men också en attraktion. Det finns bara ett problem - Det var Henrik som körde bilen den natten då Madeleines föräldrar omkom. Det finns också andra händelser som kommer sätta käppar i hjulet för Madeleine... 

Det finns mycket jag tycker om med den här boken. Om vi ska börja med omslaget, så otroligt vackert. På Feelgoodmässan tidigare i höstas lyssnade jag på när Sofia Ymén berättade om sin bok. Minns att hon sa att den var som hästbok, fast för vuxna. Det var nog det som faktiskt avgjorde mitt beslut att genast inhandla boken. Är ju nåt speciellt med hästböcker! Väldigt mysig bok med alla ingridienser som en bra feelgood ska ha. 
Boken är den första i en tänkt serie - Kungsbackakvartetten. Jag kommer absolut fortsätta läsa om människorna på och omkring Fors Gård. Jag vill minnas att jag läste någonstans att nästa bok i serien kommer under våren 2021.

//Therese 

Titel: Ett oväntat arv
Författare: Sofia Ymén
Förlag: Printz
Utgivningsår: 2020


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar