måndag 5 oktober 2020

Mörkrets Tjänare

Mörkrets Tjänare är en bok som jag läst som läsläxa från skolan. En för mig helt okänd författare som tydligen ska ha skrivit en del böcker på Engelska. Detta ska tydligen vara en av mycket få böcker som är översatta på Svenska av författaren.

16-åriga Kaye bor tillsammans med sin mamma som spelar i ett band. Bandet spelar ofta på barer och Kaye är så gott som uppväxt på olika barer runtom i USA. När alla bandmedlemmar börjar bråka med varandra blir Kaye och hennes mamma tvungna att flytta till Kayes mormor. Väl i byn hos Kayes mormor träffar Kaye många av sina kompisar från förskolan och skolan. Kayes mamma vill flytta till New York. När Kaye är ute och går i skogen hittar hon en skadad riddare. Hör detta ihop med att hon som barn kunnat prata med älvor? Plötsligt sugs Kaye in i sagornas värld. Är Kaye verkligen en människa?

En bok som jag med nöd och näppe lyckades ta mig igenom. En bok som lät mycket bättre än vad jag tyckte att den i själva verket var. Fastnade inte direkt för denna.


//Felix

Titel: Mörkrets Tjänare
Författare: Holly Black
Förlag: Rabèn & Sjögren
Utgivningsår: 2004
Läsålder: 12-15 år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar