måndag 26 oktober 2020

Flamingopojken

Michael Morpurgo`s Flamingopojken har stått på min önskelista väldigt länge. Nu har jag äntligen läst den. Det var först efter att min lärare läste Kensukes Rike i skolan för oss som jag fick upp ögonen för författaren. 

Lorenzo växer upp på en gård i Camargue i södra Frankrike. Gården ligger precis intill en stor våtmark där det myllrar av flamingor och på de intilliggande fälten betar stora, vackra, vita hästar. Lorenzo är inte som andra barn. Istället för att säga hela ord säger han bara vissa delar av ord. Lorenzo är helt fascinerad av alla flamingor och han kallar dem för "flam flam". Lorenzo verkar också har magisk hand om djur...
Varje vecka följer Lorenzo med sin mamma Nancy in till den närliggande staden Aigues-Mortes marknad. Där lär Lorenzo känna Kezia. En romsk liten flicka, som tillsammans med sin familj, familjen Charbonneau, sköter om stadens enda karusell, Charbonneau-karusellen. Lorenzo älskar karusellen och det byggs upp en stark vänskap mellan Lorenzo och Kezia. Men när andra världskriget når Camargue och Aigues-Mortes svävar Kezia och hennes familj i stor fara, och vad kommer att hända med Lorenzos älskade, rosa, flamingor?

En extremt bra bok som jag varmt rekommenderar! Väldigt, väldigt vacker! Michael Morpurgo är från och med nu definitivt en av mina favorit författare! Ska definitivt se till att läsa mer ifrån Michael Morpurgo!


//Felix

Titel: Flamingopojken
Författare: Michael Morpurgo
Förlag: B. Wahlströms
Utgivningsår: 2018
Läsålder: 9-15 år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar