fredag 30 oktober 2020

Vänförfrågan

Laura Marshall var ingen författare som jag kände till för ett tag sedan. Av en händelse hittade jag boken Vänförfrågan när jag besökte vårt bibliotek och när jag läste om den verkade den väldigt spännande och fick såklart följa med hem. Bara någon vecka senare dök den upp i Bibliotekets digitala bokprat. Roligt sammanträffande. Dock dröjde det någon vecka till innan jag började med den. 

I den här boken möter vi Louise. Handlingen tar sin början precis när Louise har blivit bjuden på ett klassåterträff med avgångsklassen från 1989. I samband med denna inbjudan kommer det plötsligt en vänförfrågan på Facebook från Maria Weston. Men Maria har varit död i mer än 25 år, eller?! I alla fall är det vad Louise har trott hela sitt vuxna liv. 

Spännande bok det här. Vi följer växelvis Louise och hennes klasskompisar under 1989 och Louise i nutid. Pusselbit för pusselbit får man lägga ihop vad som har hänt med Maria. Upplösningen på historien är rafflande och boken var väldigt svår att lägga ifrån sig. Absolut läsvärd! Jag tror att den hade blivit en bra film! Känns rätt aktuell. 


//Therese 

Titel: Vänförfrågan
Författare: Laura Marshall
Förlag: Bokförlaget NoNa
Utgivningsår: 2018


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar