söndag 4 oktober 2020

Smakbit på en söndag


Dags igen för veckans höjdpunkt! Alla härliga smakbitar! Den här veckan kommer smakbiten från Överlevarna av Alex Schulman. Hos AstridTerese finns fler smakbitar. 


"De går på rad genom skogen, tunga steg genom de gläntor de sprang i som barn. De bromsar stegen i nerförslutet sista vägen nerför berget, fångar upp sig själva i stammarna för att inte förlora kontrollen över farten och ramla ut i solgasset på stigen som kopplar trähuset med ladan. De sätter sig vid det lilla bordet vid foten av torpet. Pierre går iväg och rotar en stund i bilen och kommer tillbaka med några burköl. 
- Det stinker köttfärs i bilen, säger han. 
- Vem fan har tagit med sig köttfärs? 
- Det är priogerna från mammas frys som har tinat, säger Nils. 
- Är du sugen på nåt? 
Pierre skrattar till, svarar inte, kväver en spydighet. Ölen är varm och pyser och skummar och bröderna dricker i tystnad och tittar ut över sjön."

//Therese 

11 kommentarer:

  1. Alex Schulman har jag otroligt svårt för och jag tror att det är så illa att jag aldrig hade kunnat läsa denna på ett rättvist sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där.. =) Det här är det första jag läser av honom. Tror att jag tycker om den men har inte kommit så längt ännu. Men rätt lättläst.

      Radera
  2. Tack för smakbiten jag har inte läst något av honom.

    SvaraRadera
  3. Jag har nog svårt för hans image, men efter att ha läst Bränn mina brev så har jag större respekt för hans författarskap.

    SvaraRadera
  4. se föregående inlägg. har futtiga 48 personer före mig i kön! jag gillar inte riktigt Alex Schulman men böckerna om hans mor och far tycker jag är väldigt bra

    SvaraRadera
  5. Jag har inte blivit klok på denne man, är han fågel, fisk eller något däremellan! Men så länge jag inte läst något av honom lär jag inte få veta...så kanske är det snart dags. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  6. Tror jag har två böcker av Schulman i hyllan som jag skall läsa. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  7. Skrattar åt Paulas kommentar ovan. Har som flera ovanstående lite svårt för honom, inte läst något och vet inte om jag kommer göra det, men lite nyfiken är jag så vem vet kanske testar jag någon gång...Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  8. Jag tycker alltför illa om narcissisten Alex Schulman för att vilja läsa en bok av honom. Men tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Är inte speciellt förtjust i Schulman, men hat hört mycket positivt om hans böcker. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera